Geplaatst op
Tegenwoordig hebben bedrijven de keuze uit talloze bedrijfssoftware-systemen die kunnen helpen bij het optimaliseren van de dagelijkse processen. Het opbouwen van een relatie met uw klanten kan ook worden ondersteund door dergelijke systemen. Het meest gangbare voorbeeld hiervan is een CRM-systeem, een afkorting van Customer Relationship Management. Dit hulpmiddel wordt ingezet zodat de organisatie zich consistent kan richten op haar eigen klanten, waarbij wordt gekeken naar de voorkeuren en gedragingen van de doelgroep, zodat het bedrijf daarop kan inspelen. Bedrijven van allerlei groottes en uit verschillende industrieën kunnen voordeel halen uit het gebruik van CRM-software.
Wat houdt CRM-software precies in?
CRM-systemen hebben een modulair ontwerp. Ieder systeem ziet er echter anders uit en kent zijn eigen functionaliteiten. Toch bevat ieder CRM-systeem in ieder geval een module voor de klantenservice, maar ook voor verkoop en marketing. Andere modules zijn optioneel, zoals callcenters of projectmanagement. In dit artikel concentreren we ons vooral op de klantenservice.
CRM voor klantenservice
Lange wachttijden aan de telefoon of per e-mail zijn tegenwoordig not done. Als een bedrijf niet in staat is om haar klanten snel te woord te staan, is de kans op ontevredenheid groot en hebben klanten doorgaans genoeg andere opties.
Iedere klantgerichte organisatie heeft dus baat bij het gebruik van CRM om de supportafdeling naar een hoger niveau te tillen. Zo is het mogelijk om selfserviceportals te installeren, zodat klanten bepaalde vraagstukken zelf kunnen afhandelen. Als ze dit kunnen doen zonder de hulp van uw personeel, verlicht dit vervolgens de werkdruk van de supportafdeling. Het geeft de klant ook een optie: gaan ze kijken of ze er door middel van het selfserviceportal uit kunnen komen of hebben ze meer behoefte aan menselijk contact? Een nadeel van het laatstgenoemde is echter wel dat men dan eventueel in de rij moet aansluiten.
Bent u geïnteresseerd in andere tips en tricks om uw klantenservice effectiever in te richten? Lees dan: “Tips om de klantenservice op de juiste manier in te zetten” op CRMoverzicht.nl voor meer informatie.
Multi-channel klantenservice
Multi-channel is een begrip dat voorheen vooral thuis hoorde op de marketingafdeling, maar inmiddels ook zeer relevant is voor de klantenservice.
Klanten willen de mogelijkheid hebben om contact op te nemen met het bedrijf via een kanaal naar keuze. Een klant moet niet alleen de optie hebben om te bellen, aangezien sommigen niet graag telefoneren. De klantenservice moet dus ook op andere manieren bereikbaar zijn. Een van de meest bekende trends op het gebied van klantenservice zijn chatbots. Deze worden aangestuurd door kunstmatige intelligentie en kunnen zelfstandig vragen beantwoorden. Als de bot geen antwoord weet te geven op een specifieke vraag, wordt de klant doorverwezen naar een menselijke medewerker. Het is daarom ook ontzettend belangrijk om uw bot te trainen, zodat deze voldoet aan uw kwaliteitseisen.
Voor meer algemene informatie over CRM, kunt u terecht op CRMoverzicht.nl. Hier kan u van alles leren over de kosten, voor- en nadelen, de zes stappen van een CRM-implementatie en nog veel meer. Deze informatie kan u vervolgens toepassen om te overwegen of een CRM-systeem uw organisatie ook zou kunnen helpen.